Do's & don'ts voor het ontwerpen van een logo

Dat een logo een belangrijk onderdeel is van je onderneming, dat weet iedereen. Dankzij een logo kan je immers opvallen tussen een hele hoop andere ondernemingen die hetzelfde doen als jij. Ook zorgt een logo voor herkenning en zal je sneller en beter gevonden worden door je doelpubliek.

Een logo ontwerpen is jammer genoeg niet zo vanzelfsprekend, ook niet voor professionals. Daarom geven we graag wat tips & tricks mee.

 

Wat zijn de do’s en de don’ts bij het ontwerpen van een logo? Je vindt ze in deze blog.  



DO: Keep It Simple, Stupid! (K.I.S.S.)

Zoek het niet te ver en probeer ook niet origineel te zijn door allerlei tierlantijntjes toe te voegen. Want ook al bestaan er ook goede logo’s met een ingewikkeld design, toch zijn het de eenvoudige logo’s die opvallen en die bovendien een pak beter in je geheugen blijven zitten. Hetzelfde geldt trouwens voor een melodie. Een makkelijk deuntje blijft veel sneller en langer in je geheugen genesteld dan een ingewikkelde symfonie van Vivaldi.

 

Een logo moet dan ook niet ingewikkeld zijn om er toch professioneel uit te zien en erg doeltreffend te zijn. Beste bewijs hiervan zijn de logo's van Nike en Apple maar er zijn er nog veel meer zoals Twitter, FedEx, Micky Mouse, ... 

 

"Sometimes when an idea flashes, you distrust it because it seems too easy... But often, this turns out to be the best idea of all." - Saul Bass

 



DO: Het logo moet altijd en overal even herkenbaar zijn.

Of je nu in een tijdschrift bladert en een paginagrootte advertentie ziet of je rijdt op de baan aan 70 km per uur voorbij een reclamebord of je ziet iemand voorbij wandelen met een zakje waarop een logo staat,… Het logo dat afgebeeld wordt moet in 1 oogopslag en onder iedere omstandigheid even herkenbaar zijn. Je kan dit een beetje vergelijken met het herkennen van een gezicht op straat, in een voorbijrijdende auto of op een pasfoto.

 

Wil je een logo met grote herkenbaarheid, dan is het van belang dat het past bij de activiteit van je onderneming. Zo zal een begrafenisondernemer eerder sobere kleuren kiezen voor het bedrijfslogo in combinatie met een lettertype dat rust uitstraalt daar waar een speelgoedwinkel voor een logo zal kiezen met opgewekte kleuren en een lettertype waar beweging en een zekere speelsheid in zit. 

 

In functie van de herkenbaarheid is een eenvoudig logo ook weer doeltreffender aangezien onze hersenen veel vlugger iets herkennen wanneer het niet te ingewikkeld is.

Dit betekent eveneens dat je logo ontwerp van hoge kwaliteit moet zijn zodat het op eender welke grootte even goed weergegeven kan worden.

 

"Design is the silent ambassador of your brand." - Paul Rand


Do: Vertel een verhaal aan je doelgroep.

Vooraleer je kan beginnen aan het ontwerp van een logo, moet je eerst het verhaal erachter kennen. Een logo mag immers niet enkel en alleen maar een naam weergeven. Het moet eigenlijk een soort van ambassadeur zijn (zie quote Paul Rand) die aan iedereen die het logo ziet, kan vertellen welk bedrijf erachter zit, welke visie dit bedrijf heeft, wat het doet en wie de doelgroep is.  

Ook hier kan je de vergelijking doortrekken met het herkennen van een gezicht. Aan dat gezicht is immers een naam verbonden, en aan die naam een persoon met een uniek karakter en een specifiek verleden en dit alles wekt een gevoel op bij degene die deze persoon herkent.

Het is dan ook ontzettend belangrijk om eerst te bepalen wie je doelgroep is en welk gevoel je bij hen wil opwekken en wat je hen wil vertellen over je bedrijf .

 

"Every great design begins with an even better story." - Lorinda Mamo

 

 

In het logo van Amazon kan je het verhaal goed terugvinden. De gele gebogen pijl vormt enerzijds een smiley om de tevredenheid van de klant over de service van Amazon uit te beelden en anderzijds verbindt deze pijl de "a" met de "z" waarmee ze willen wijzen op hun snelle levertermijn.



Do: Zorg ervoor dat je logo veelzijdig is.

Hierbij is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen of je logo nog steeds even sterk en herkenbaar is wanneer je het van kleur naar zwart/wit omzet en of je het logo voor eender welk doeleind kan gebruiken? Zoals bijvoorbeeld voor naamkaartjes, stickers, briefpapier, pennen, bedrukking op kleding, belettering op een wagen, …

 


DO: Leave trends to the fashion industry.

Het kan verleidelijk zijn om tijdens het bedenken van je logo in te spelen op een bepaalde stijl of trend van het moment. Maar onthoud goed dat trends vergankelijk zijn. Je onderneming is dat hopelijk niet, integendeel! Als bedrijf wil je je als vaste waarde vestigen. Oftewel, creëer een logo dat tijdloos is en dat jouw onderneming niet alleen de 1e vijf jaar kan kenmerken maar gedurende de hele levensloop ervan.

 

Beste voorbeeld hiervan is het logo van Coca-Cola dat sinds 1885 nagenoeg hetzelfde gebleven is. Dit terwijl het logo van Pepsi sinds zijn ontstaan al 11 x werd aangepast!

 

 "Styles come and go. Good design is a language, not a style." - Massimo Vignelli



Dankzij de 5 bovenstaande do's weet je alvast wat je zeker wél moet doen om een goed logo te creëren. Maar wat moet je dan ten allen tijde proberen te vermijden wanneer je een logo ontwerpt?

Don't: Maak van je logo géén kleurenpaleis.

Een logo ontwerp mag niet afhangen van een bepaalde kleur om er een goed logo van te maken. De kleur moet zo aangewend worden dat deze het ontwerp kan aanvullen en de kwaliteiten ervan in de verf kan zetten.  

 

Je kan bepaalde kleuren gebruiken in je logo omwille van hun eigenschap. Rood staat bijvoorbeeld voor kracht en passie, geel voor energie, groen voor hoop & balans… Maar zorg er dan voor dat de kleur je logo niet overheerst. Zoals hierboven bij de do’s vermeld, zou je logo immers even sterk moeten zijn in zwart/wit.

 

Gebruik ook niet tevéél kleuren in je logo. Hierdoor wordt het minder veelzijdig.

 

"Color does not add a pleasant quality to design, it reinforces it." - Pierre Bonard 



Don't: Geef je eerste gedacht niet alle macht.

Soms moet je even letterlijk afstand nemen van een ontwerp vooraleer je eraan verder werkt. Wanneer je er te lang met je neus bovenop zit, verlies je het grotere geheel uit het oog. Het gaat immers niet alleen maar om het ontwerp maar ook om het hele verhaal er rond.

Dus neem regelmatig even pauze en bekijk het ontwerp vanop afstand om te zien hoe het in het plaatje past. Durf op basis hiervan je idee ook aan te passen in plaats van krampachtig vast te houden aan je eerste idee. Keep an open mind!

 



Don't: Denk niet "Ikke ikke ikke en de rest kan stikken!"

Trap niet in de val door enkel je eigen goesting te volgen. Het is immers je doelgroep die zich aangesproken moet voelen door je logo. En gezien niet iedereen op dezelfde wijze denkt en redeneert, is het een strak plan om de mening van anderen te vragen vooraleer je een knoop doorhakt.

 

"Socrates said: Know thyself. I say: Know thy users." - Joshua Brewer 


Don't: Oh nee, weer een cliché!

Zoek het niet te ver is niet hetzelfde als vervallen in een cliché. Een optieker moet geen bril of oog in zijn logo verwerken, een bakker geen brood of taart, een autohandelaar hoeft geen afbeelding van een auto te gebruiken…

Je wil immers opvallen en dat doe je niet door te kiezen voor iets wat voor de hand ligt. Een wauw-effect vraagt om wat originaliteit.

 

"There are 3 responses to a piece of design: yes, no and wow! Wow is the one to aim for." - Milton Glaser

 


Don't: Bespaar niet op kennis.

Als je liever niet teveel geld wil uitgeven aan het ontwerpen van een logo, en je iemand kent die goed overweg kan met Photoshop of Illustrator, dan kan je natuurlijk ook zelf aan de slag. Maar hou er dan wel rekening mee dat het eindresultaat aan ALLE vereisten voldoet. Anders ga je later tegen problemen aanlopen en moet je misschien bijkomende investeringen maken of loop je heel wat klanten mis doordat het logo niet doeltreffend of herkenbaar genoeg is. Hierdoor ben je aan het eind van de rit immers veel meer geld kwijt dan wat die initiële investering in het ontwerpen van je logo je gekost zou hebben.

 

"If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design." - Ralf Speth 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Sam (donderdag, 05 oktober 2017 14:20)

    Heel handig, dank je wel readysetgo!

Verplaatsingskosten die wij aanrekenen vanaf ons adres in Hasselt zijn tot 50 km 55 euro, tot 100 km 75 euro en tot 200 km 120 euro. 

zowel heen als terug worden samengeteld. (inclusief zijn de parkeerkosten tenzij anders vermeld.)

Reclamebureau met passie!

Boerenkrijgssingel 19/kantoor,

3500 Hasselt

Gsm: 0468 14 99 83

info@readysetgo.be

BTW BE 0715 706 382

Download
download onze folder
Wie zijn we, wat doen we, ....
folder readysetgo downloaden.pdf
Adobe Acrobat document 30.2 MB
Download
verkoopsvoorwaarden reclamebureau augustus 2022
download hier onze verkoopsvoorwaarden, deze overtreffen alle voorgaande.
verkoopsvoorwaarden readysetgo.pdf
Adobe Acrobat document 370.5 KB

- Creeëren van logo's en huisstijl

- Brainstormsessies

- Creeëren van campagnes

- Uitvoeren van beletteringen en winkel inrichtingen

- Brochures ontwerpen en drukken

- Textiel ontwerpen en drukken in flex

- Gifts zoals mokken, beachvlaggen, ...