Helden van de grafische sector: Saul Bass

Je zou Saul Bass (1920 - 1996)  kunnen bestempelen als "the Godfather" van de generiek. En toch kennen niet veel mensen zijn naam. Zijn werk daarentegen kent werkelijk iedereen! Saul Bass is immers het brein achter de begingeneriek van filmklassiekers als Psycho en Vertigo maar even goed heeft hij enkele iconische logo's ontworpen zoals dat van Continental Airlines in 1968. Hoog tijd dus om deze held van de grafische sector in de spotlight te zetten in onze blog zodat niet alleen zijn werk maar ook de man erachter herinnerd wordt!

 



Symbolize and summarize.

Saul Bass groeide op in New York als kind van Russische ouders. New York was destijds een mengelmoes van culturen  door de vele Europese immigranten die erheen trokken op zoek naar het grote geluk. Hierdoor versmolt in New York de Europese cultuur met de Amerikaanse.  Later werkte Saul Bass als designer in Los Angeles.

 

Als grafisch vormgever vond hij het erg belangrijk om met zo weinig mogelijk, zo veel mogelijk te vertellen. Vandaar zijn filosofie: Symbolize and summarize. Zijn werk wordt gekenmerkt door het gebruik van primaire kleuren, animatie en het scheppen van sfeer & symboliek.


The man with the golden arm

De carrière van Saul Bass kende een keerpunt in 1955 dankzij zijn generiek voor de film "The man with the golden arm" van Otto Preminger. Een film over een vroegere drugsverslaafde die probeert om opnieuw een normaal leven te leiden. Saul Bass wist de sfeer van het verhaal perfect weer te geven door middel van het beeld van een vervormde arm die uit papier gesneden werd.

 

Net zoals een drugsverslaafde die niet meer echt aansluiting vindt in de maatschappij, zie je dat de verschillende delen van de arm niet op elkaar aansluiten zoals dat hoort waardoor er een vervorming plaatsvindt. Met stroken papier, verspreid over de generiek weergegeven, beeldde hij bovendien de aders uit die doorheen de arm lopen en waardoor de drugs zich razendsnel verspreiden kan doorheen het lichaam.

 

Deze geniale generiek veranderde voor eens en voor altijd de bioscoopervaring voor het publiek. Voorheen bleven de gordijnen voor het scherm immers gesloten tot na de generiek. Maar doordat deze generiek op zich al een verhaal wist te vertellen en de mensen wist te intrigeren, mochten de gordijnen al open voor de generiek begon.

Saul Bass, poster for The Man with the Golden Arm (1955). © Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
Saul Bass, poster for The Man with the Golden Arm (1955). © Academy of Motion Picture Arts and Sciences.


Saul & Elaine Bass: a match made in heaven.

Saul Bass leerde zijn vrouw Elaine kennen toen zij in 1955 als assistente voor hem begon te werken. Het bleek een match made in heaven, niet alleen op creatief vlak maar ook wat de liefde betrof want in 1961 gaven ze elkaar het jawoord.

Samen werkten ze voor enkele grote regisseurs als Alfred Hitchcock en Stanley Kubrick. Zij drukten als grafisch vormgevers hun stempel op films als Psycho, Vertigo, Around the world in 80 days, North by Northwest en Spartacus...

 

Enkele jaren later kregen ze 2 kinderen waardoor ze hun carrière een andere wending gaven en zich meer op het maken van kortfilms en hun gezin richtten. In de jaren 80 echter groeide er vanuit de regiewereld opnieuw interesse in het duo. Regisseurs die in hun jeugd het werk van hen gezien hadden, wilden nu zelf met hen samenwerken.

Het dreamteam werd zo ook door Martin Scorsese in de arm genomen voor een creatieve samenwerking bij films als The war of the roses, Goodfellas, Casino....

 

Tot aan Saul Bass zijn dood in 1996 werkte hij zij aan zij met Elaine.


Logo's ontworpen door Saul Bass

 

Tot hiertoe hebben we het enkel gehad over de invloed van Saul Bass zijn grafisch werk op de filmindustrie. Maar dat is niet zijn enige nalatenschap. Zo was hij ook het brein achter enkele iconische logo's zoals dat van Konika Minolta, Continental Airlines, Quaker Oats en de Girl Scouts.

 

Na het lezen van deze blog ben je het vast met ons eens: Saul Bass was een ware held voor de grafische sector en zijn nalatenschap is dat nog steeds!  Ook Google denkt hier zo over. Check hun ode aan Saul Bass hier.



Reactie schrijven

Commentaren: 0

Verplaatsingskosten die wij aanrekenen vanaf ons adres in Hasselt zijn tot 50 km 55 euro, tot 100 km 75 euro en tot 200 km 120 euro. 

zowel heen als terug worden samengeteld. (inclusief zijn de parkeerkosten tenzij anders vermeld.)

Reclamebureau met passie!

Boerenkrijgssingel 19/kantoor,

3500 Hasselt

Gsm: 0468 14 99 83

info@readysetgo.be

BTW BE 0715 706 382

Download
download onze folder
Wie zijn we, wat doen we, ....
folder readysetgo downloaden.pdf
Adobe Acrobat document 30.2 MB
Download
verkoopsvoorwaarden reclamebureau augustus 2022
download hier onze verkoopsvoorwaarden, deze overtreffen alle voorgaande.
verkoopsvoorwaarden readysetgo.pdf
Adobe Acrobat document 370.5 KB

- Creeëren van logo's en huisstijl

- Brainstormsessies

- Creeëren van campagnes

- Uitvoeren van beletteringen en winkel inrichtingen

- Brochures ontwerpen en drukken

- Textiel ontwerpen en drukken in flex

- Gifts zoals mokken, beachvlaggen, ...