Ik zie ik zie wat jij niet ziet... Oftewel het belang van visuele communicatie

Als je als onderneming de interesse van je doelgroep wil wekken en jouw boodschap op een efficiënte wijze wil overbrengen, dan zal je van visuele communicatie de sterspeler van je team moeten maken.

Op zich is visuele communicatie niets vernieuwend. Onze voorouders wisten immers al te communiceren via strategisch geplaatste tekeningen op de wanden van grotten. Het is echter wel ontzettend effectief. Zeker in onze huidige samenleving waar social media niet alleen koning maar ook keizer en kardinaal is.

Als grafisch vormgever leer je al snel het belang van visuele communicatie en deze zo toe te passen om een business te boosten. Maar niet iedereen heeft deze achtergrond en kennis.Daarom willen we jullie in deze blog graag uitleggen waarom visuele communicatie zo belangrijk is.


Fast & furious



 

 

 

Onze hersenen kunnen beelden sneller verwerken dan tekst. 

We verwerken maar liefst 600.000 x sneller een beeld dan tekst!

 



Meer voor minder


 

 

Een beeld biedt meer info in een kortere tijdspanne. Je publiek zal dan ook dankzij visuele communicatiemiddelen een heleboel info kunnen verzamelen zonder daarbij een hoop kostbare tijd te verliezen. 



1 beeld t.o.v. 1000 bla bla bla's


Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. 

Tekst die vergezeld wordt door een afbeelding of video heeft niet alleen meer aantrekkingskracht maar ook meer overtuigingskracht. En als je de aandacht van je doelgroep weet te trekken, heb je niet alleen hun interesse gewekt, maar creëer je bovendien ook een drang en zet je aan tot actie.

 



Langere houdbaarheidsdatum

 

Over het algemeen kunnen we beelden veel makkelijker en beter onthouden dan tekst. Zo onthouden we maar liefst 80% van de dingen die we zien en doen t.o.v. maar 20% van de dingen die we lezen en een schrale 10% van de dingen die tegen ons gezegd worden.

 



Creëer een hogere sfeer


Beelden kunnen een bepaalde sfeer creëren en zo een gevoel opwekken bij de kijker. Dit brengt de boodschap aangenamer over aan degene die het beeld ziet. Louter informatieve teksten bedoeld om een publiek te overtuigen, kunnen een dwingend karakter hebben waardoor ze als agressief ervaren kunnen worden. 

Door het wekken van een bepaalde sfeer en emotie kan je bovendien aan je doelpubliek laten zien dat je hen begrijpt. Het geeft je de kans hen emotioneel te raken, hen te verrassen en je als merk te identificeren. Zo kan je je publiek inspireren alsook jezelf profileren.



Wie deelt door 0 is een snul


Dankzij visuele communicatie vergemakkelijk je niet alleen maar verhoog je ook de deelbaarheid van je berichten op social media. Bloggers, vloggers en andere influencers zijn voortdurend op zoek naar originele en aantrekkelijke content die zij kunnen "sharen" met hun volgers. Zorg er voor dat jouw content bij hen in het oog springt en zij zorgen voor een massale (of beter virale) verspreiding ervan.

Maar ook de andere bezoekers van je site en social media delen maar al te graag interessante en aantrekkelijke info. Ze zeggen niet voor niets "Sharing is caring". Oftewel: make sure they care enough to share!

 



Ken ik jou niet ergens van


Via een beeld leggen we sneller een link naar bepaalde informatie. Denk maar aan verkeersborden of aan de icoontjes op je smartphone waarmee de apps weergegeven worden.

In 1 oogopslag herken je zulke beelden en de betekenis erachter daar waar het even zou duren om dezelfde info te lezen, te interpreteren en te begrijpen. Herkenbaarheid is dan ook een groot voordeel van visuele communicatie.



Don't judge a book by its cover


Oppervlakkigheid, zoals het beoordelen op basis van visuele kenmerken, is geen mooie eigenschap. Toch wordt je content, ja zelfs je hele website, beoordeeld op basis van het grafische aspect, met name op basis van "het uitzicht".

Iemand die op het internet zoekt naar info kiest uit het massale aanbod dat Google aanbiedt bepaalde content en dit aan de hand van de beelden die erbij horen. 

Bovendien zullen de bezoekers van je website de geloofwaardigheid van je onderneming beoordelen op basis van het (grafisch) design van je website. Besef hierbij dan ook goed dat een bezoeker pas tot actie zal overgaan als hij/zij het gevoel heeft je te kunnen vertrouwen.



Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    test (zondag, 13 augustus 2017 13:17)

    test1